maaf dari apa yg saya tahu banyak ulama meletakan hadis ini sebagai hadis palsu
http://www.fimadani.com/kisah-abdurrahman-bin-auf-memasuki-surga-dengan-merangkak/
http://sukahadis.blogspot.com/2009/02/blog-post.html
http://tanyajawabagamaislam.blogspot.com/2009/08/hadist-abdurrahman-bin-auf-masuk-surga.html
http://jilbab.or.id/archives/285-abdurrahman-bin-auf/
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisCanggah/cth_18.htm
Cari Blog Ini
Khamis, 6 Februari 2014
Selasa, 21 Januari 2014
Jamak Qasar
SOLAT JAMAK DAN QASAR
(shortening prayer)
JAMAK
1. Himpunkan saja tidak memendekkan, tetap 4 rokaat
i ) Zohor 4 rokaat dengan Asar 4 rokaat,
ii) Magrib 3 rokaat dengan Isyak 4 Rokaat
2. Solat subuh tidak boleh dihimpunkan dengan
mana-mana solat.
3. Jamak (himpunkan) boleh dilaksanakan walaupun
tidak dalam perjalanan (musaffir)
4. Qasar (memendekkan) hanya boleh dilaksanakan
bagi orang dalam perjalanan sahaja(musaffir.)
5 solat tidak dapat dilaksanakan dalam waktunya kerana :-
a) Doktor dalam pembedahan
b) Pelajar dalam peperiksaan
c) Terperangkap dalam kesesakkan
(tak wajib Qhado solat jika dilaksanakan dalam keadaan:-
i ) ada wuduk
ii) Menutup aurat
- Jika tidak memenuhi 2 perkara di atas wajib Qhado
d) Darurat
c) Bahaya
d) Hujan
(mesti dengan pengumuman pihak surau atau masjid)
(untuk solat jemaah di masjid dan surau sahaja
bukan dirumah)
QASAR
1. Pendekkan rokaat solat zohor atau Asar atau Isyak
2. Solat Magrib 3 rokaat tidak boleh diqasarkan/dipendekkan
3. Untuk yang musaffir sahaja/dalam perjalanan bukan bermastautin
JAMAK TAKDIM
1. Himpunkan solat pada waktu solat pertama
(Dilaksanakan pada waktu Zohor atau magrib)
i ) Zohor dengan Asar dilaksanakan pada waktu Zohor
ii) Magrib dengan Isyak dilaksanakan pada waktu Magrib
JAMAK TAKHIR
1. Himpunkan solat pada waktu solat kedua (akhir)
(Dilaksanakan pada waktu Asar atau Isyak)
i ) Zohor dengan Asar dilaksanakan pada waktu Asar
ii) Magrib dengan Isyak dilaksanakan pada waktu Isyak
MUSAFFIR
1. Orang dalam perjalanan
2. Berhenti di sesuatu tempat kurang dari
3 hari
3. Telah sampai ke tempat yang dituju,
tetapi tinggal di sana tidak lebih
dari 3 hari (ditolak hari berangkat
hari tiba)
3. Boleh himpun dan Pendekkan solat
BERMUKIM
1. Orang yang bermalam di sesuatu tempat
lebih dari 3 hari, sama ada telah sampai
atau belum sampai ke destinasi yang dituju.
2. Orang yang telah sampai ke rumah.
3. Orang yang telah sampai ke tempat yang dituju
dan tinggal di sana lebih dari 3 hari
Q&A / SOALAN
Musaffir dan Jamak & Qasar
1. Saya dalam perjalanan, bas tidak berhenti untuk solat subuh?
- Solatlah dalam bas
- Angkat takbir dengan kepala menghadap kiblat
(jika diketahui arah kiblat)
- Selepas takbir, kepala dialihkan dan
duduklah di atas kerusi seperti biasa
2. Jika solat dalam bas, adakah perlu diulang semula solat
setelah sampai di rumah ?
- Tidak perlu jika memenuhi 2 perkara dibawah :-
1) Menutup Aurat
2) Ada wuduk (atau dengan tayamum)
(jika tidak memenuhi 2 perkata di atas
wajib diulang semula)
3. Apakah hukum solat Jamak dan Qasar?
- Hukumnya adalah HARUS
(Buat - tak dapat pahala lebih)
(Tinggal - tidak berdosa)
4. Jika keluar pada hari jumaat, sebelum Subuh, bolehkah Jamak
solat Jumaat?
- Boleh, SYARAT BERTOLAK SEBELUM SUBUH
- boleh menghimpunkan solat Jumaat denga Asar
solat jumaat bersama-sama imam kemudian teruskan
2 rokaat solat asar.
- Jumaat tidak diwajibkan lagi, boleh ganti dengan zohor
jika mahu.
5. Jika keluar pada hari Jumaat, SELEPAS masuk waktu
Subuh, bolehkah dijamakkan Solat Jumaat?
- Tidak gugur kewajipan solat Jumaat
kerana BERTOLAK SELEPAS Subuh
- Wajid solat Jumaat jika melalui kawasan masjid
dan kita berupaya berhenti di Masjid
(contoh bawa kereta sendiri)
- KECUALI
1. Menaiki kapal terbang
(Perjalanan yang tidak dapat dielakkan kerana waktu
penerbangan tidak boleh dikawal oleh kita sendiri)
2) Dengan keretapi
(kerana tidak boleh berhenti di Masjid)
3) Dengan Kapal laut atau Ferry
(kerana tidak melalui kawasan masjid)
6. Bolehkah solat Jumaat dihimpun dan dipendekkan
dengan waktu Asar?
- Boleh
- Tunaikan solat Jumaat bersama imam,
selepas salam, terus tunaikan solat asar 2 rokaat
- Niat solat Jumaat 2 rokaat dihimpun dengan asar
- Solat Jumaat tidak boleh dihimpunkan pada
waktu asar
- Jika dilaksanakan dalam waktu asar, tunaikan solat Zohor
7. Bolehkah orang yang menghimpunkan dan memendekkan
solat (seorang musaffir), solat bersama-sama Imam yang
solat biasa?
- Seorang musaffir BOLEH mengikut Imam yang solat biasa,
Jika rokaat solat Imam tersebut SAMA dengan
rokaat kita yang sedang musaffir, contohnya :-
- Imam solat jumaat 2 rokaat (SAMA ROKAAT),
kita sambung dengan solat Asar 2 rokaat selepas itu.
- Imam solat Magrib 3 rokaat (SAMA ROKAAT),
selepas itu kita sambung Isyak lagi 2 rokaat.
- BOLEH Jika dihimpunkan tetapi TIDAK DIPENDEKKAN,
Selepas mengikut imam 4 rokaat Zohor (SAMA ROKAAT)
kemudian tunaikan solat asar 4 rokaat
- Syarat-syaratnya
a) Rokaat kita SAMA dengan Imam
TIDAK BOLEH jika Imam solat 4 rokaat sedangkan
kita solat 2 rokaat (kerana memendekkan rokaatnya)
TIDAK BOLEH rokaat imam lebih banyak dari
rokaat kita
b) BOLEH mengikut imam yang solat biasa
jika kita akan pendekkan jumlah rokaat
dari 4 kepada 2
DAN secara kebetulan
imam tersebut telah solat 2 rokaat zohor
dimana dia akan bangun menunaikan lagi
2 rokaat (iaitu baki rokaat ke 3 dan ke 4)
Maksudnya, rokaat kita (2 rokaat) sama dengan baki
rokaat imam yang solat biasa (baki 2 rokaat
imam tersebut untuk rokaat ke 3 dan ke 4)
- BOLEH jika rokaat imam tersebut kurang dari
jumlah rokaat kita.
Maksudnya rokaat kita lebih panjang dari imam
yang solat biasa
imam akan menyudahi solatnya terlebih dahulu dari kita.
9. Berapa hari dibenarkan menghimpunkan (jamak) dan
memendekkan (qasar) jika kita akan menetap atau
berhenti sementara di sesuatu tempat?
- Boleh jamak dan qasar jika kita berhenti atau
menetap di sesuatu tempat tidak lebih dari 3 hari
(termasuk tempat itu adalah destinasi yang dituju
contohnya balik kampung)
- dikira dari hari tiba
- Tidak termasuk hari berangkat pergi dan
hari bertolak pulang
NOTA
- BOLEH jamak & Qasar selama 15 hari
mengikut mazhab Imam ABU HANIFAH
- Hanya 3 hari dibolehkan mengikut Mazhab
Imam Syafie, Maliki & Hambali
10. Bolehkah menghimpun dan memendekkan solat
untuk TIGA HARI PERTAMA, jika kita akan
menginap lebih dari 3 hari di sesuatu tempat?
- Hukumnya haram jika kita SUDAH PASTI akan
menetap di sesuatu tempat lebih dari 3 hari
11. Saya akan keluar bertugas di satu tempat,
tetapi tidak tahu berapa lama akan tinggal
di sana, dan hanya akan pulang selepas
tugas tersebut selesai, berapa hari saya
boleh menghimpunkan dan memendekkan solat?
- 18 hari mengikut Imam Syafie
pada hari ke 19 dan seterusnya perlu
solat seperti biasa.
- Tidak ada had, boleh solat Jamak & Qasar
sehingga selesai tugas, walaupun beberapa
tahun jika mengikut Mazhab Hambali, Maliki
dan Abu Hanifah
12. Boleh Qhado solat Jamak dan Qasar?
- BOLEH diQhado solat yang dihimpunkan
dan yang dipendekkan, jika masih dalam
status MUSAFFIR
- TIDAK BOLEH dipendekkan jika hilang
status musaffir, hendaklan ganti seperti
biasa jika dalam status BERMASTAUTIN.
13. Selepas Solat Jamak & Qasar pada pukul 2 petang,
saya telah tiba di rumah ketika waktu zohor,
pada jam 3 petang, perlukah saya solat
Asar selepas masuk waktu Asar?
- Tidak perlu
14. Apakah perkara-perkara yang menyebabkan saya
tidak layak menghimpun dan memendekkan solat?
- Bermusaffir untuk perkara-perkara HARAM
- Status musaffir bertukar menjadi status
bermastautin
wallahualam / Allah knows best
HANTARKAN SOALAN KE
https://www.facebook.com/mohdshahrizanmohdsaad/
(shortening prayer)
JAMAK
1. Himpunkan saja tidak memendekkan, tetap 4 rokaat
i ) Zohor 4 rokaat dengan Asar 4 rokaat,
ii) Magrib 3 rokaat dengan Isyak 4 Rokaat
2. Solat subuh tidak boleh dihimpunkan dengan
mana-mana solat.
3. Jamak (himpunkan) boleh dilaksanakan walaupun
tidak dalam perjalanan (musaffir)
4. Qasar (memendekkan) hanya boleh dilaksanakan
bagi orang dalam perjalanan sahaja(musaffir.)
5 solat tidak dapat dilaksanakan dalam waktunya kerana :-
a) Doktor dalam pembedahan
b) Pelajar dalam peperiksaan
c) Terperangkap dalam kesesakkan
(tak wajib Qhado solat jika dilaksanakan dalam keadaan:-
i ) ada wuduk
ii) Menutup aurat
- Jika tidak memenuhi 2 perkara di atas wajib Qhado
d) Darurat
c) Bahaya
d) Hujan
(mesti dengan pengumuman pihak surau atau masjid)
(untuk solat jemaah di masjid dan surau sahaja
bukan dirumah)
QASAR
1. Pendekkan rokaat solat zohor atau Asar atau Isyak
2. Solat Magrib 3 rokaat tidak boleh diqasarkan/dipendekkan
3. Untuk yang musaffir sahaja/dalam perjalanan bukan bermastautin
JAMAK TAKDIM
1. Himpunkan solat pada waktu solat pertama
(Dilaksanakan pada waktu Zohor atau magrib)
i ) Zohor dengan Asar dilaksanakan pada waktu Zohor
ii) Magrib dengan Isyak dilaksanakan pada waktu Magrib
JAMAK TAKHIR
1. Himpunkan solat pada waktu solat kedua (akhir)
(Dilaksanakan pada waktu Asar atau Isyak)
i ) Zohor dengan Asar dilaksanakan pada waktu Asar
ii) Magrib dengan Isyak dilaksanakan pada waktu Isyak
MUSAFFIR
1. Orang dalam perjalanan
2. Berhenti di sesuatu tempat kurang dari
3 hari
3. Telah sampai ke tempat yang dituju,
tetapi tinggal di sana tidak lebih
dari 3 hari (ditolak hari berangkat
hari tiba)
3. Boleh himpun dan Pendekkan solat
BERMUKIM
1. Orang yang bermalam di sesuatu tempat
lebih dari 3 hari, sama ada telah sampai
atau belum sampai ke destinasi yang dituju.
2. Orang yang telah sampai ke rumah.
3. Orang yang telah sampai ke tempat yang dituju
dan tinggal di sana lebih dari 3 hari
Q&A / SOALAN
Musaffir dan Jamak & Qasar
1. Saya dalam perjalanan, bas tidak berhenti untuk solat subuh?
- Solatlah dalam bas
- Angkat takbir dengan kepala menghadap kiblat
(jika diketahui arah kiblat)
- Selepas takbir, kepala dialihkan dan
duduklah di atas kerusi seperti biasa
2. Jika solat dalam bas, adakah perlu diulang semula solat
setelah sampai di rumah ?
- Tidak perlu jika memenuhi 2 perkara dibawah :-
1) Menutup Aurat
2) Ada wuduk (atau dengan tayamum)
(jika tidak memenuhi 2 perkata di atas
wajib diulang semula)
3. Apakah hukum solat Jamak dan Qasar?
- Hukumnya adalah HARUS
(Buat - tak dapat pahala lebih)
(Tinggal - tidak berdosa)
4. Jika keluar pada hari jumaat, sebelum Subuh, bolehkah Jamak
solat Jumaat?
- Boleh, SYARAT BERTOLAK SEBELUM SUBUH
- boleh menghimpunkan solat Jumaat denga Asar
solat jumaat bersama-sama imam kemudian teruskan
2 rokaat solat asar.
- Jumaat tidak diwajibkan lagi, boleh ganti dengan zohor
jika mahu.
5. Jika keluar pada hari Jumaat, SELEPAS masuk waktu
Subuh, bolehkah dijamakkan Solat Jumaat?
- Tidak gugur kewajipan solat Jumaat
kerana BERTOLAK SELEPAS Subuh
- Wajid solat Jumaat jika melalui kawasan masjid
dan kita berupaya berhenti di Masjid
(contoh bawa kereta sendiri)
- KECUALI
1. Menaiki kapal terbang
(Perjalanan yang tidak dapat dielakkan kerana waktu
penerbangan tidak boleh dikawal oleh kita sendiri)
2) Dengan keretapi
(kerana tidak boleh berhenti di Masjid)
3) Dengan Kapal laut atau Ferry
(kerana tidak melalui kawasan masjid)
6. Bolehkah solat Jumaat dihimpun dan dipendekkan
dengan waktu Asar?
- Boleh
- Tunaikan solat Jumaat bersama imam,
selepas salam, terus tunaikan solat asar 2 rokaat
- Niat solat Jumaat 2 rokaat dihimpun dengan asar
- Solat Jumaat tidak boleh dihimpunkan pada
waktu asar
- Jika dilaksanakan dalam waktu asar, tunaikan solat Zohor
7. Bolehkah orang yang menghimpunkan dan memendekkan
solat (seorang musaffir), solat bersama-sama Imam yang
solat biasa?
- Seorang musaffir BOLEH mengikut Imam yang solat biasa,
Jika rokaat solat Imam tersebut SAMA dengan
rokaat kita yang sedang musaffir, contohnya :-
- Imam solat jumaat 2 rokaat (SAMA ROKAAT),
kita sambung dengan solat Asar 2 rokaat selepas itu.
- Imam solat Magrib 3 rokaat (SAMA ROKAAT),
selepas itu kita sambung Isyak lagi 2 rokaat.
- BOLEH Jika dihimpunkan tetapi TIDAK DIPENDEKKAN,
Selepas mengikut imam 4 rokaat Zohor (SAMA ROKAAT)
kemudian tunaikan solat asar 4 rokaat
- Syarat-syaratnya
a) Rokaat kita SAMA dengan Imam
TIDAK BOLEH jika Imam solat 4 rokaat sedangkan
kita solat 2 rokaat (kerana memendekkan rokaatnya)
TIDAK BOLEH rokaat imam lebih banyak dari
rokaat kita
b) BOLEH mengikut imam yang solat biasa
jika kita akan pendekkan jumlah rokaat
dari 4 kepada 2
DAN secara kebetulan
imam tersebut telah solat 2 rokaat zohor
dimana dia akan bangun menunaikan lagi
2 rokaat (iaitu baki rokaat ke 3 dan ke 4)
Maksudnya, rokaat kita (2 rokaat) sama dengan baki
rokaat imam yang solat biasa (baki 2 rokaat
imam tersebut untuk rokaat ke 3 dan ke 4)
- BOLEH jika rokaat imam tersebut kurang dari
jumlah rokaat kita.
Maksudnya rokaat kita lebih panjang dari imam
yang solat biasa
imam akan menyudahi solatnya terlebih dahulu dari kita.
9. Berapa hari dibenarkan menghimpunkan (jamak) dan
memendekkan (qasar) jika kita akan menetap atau
berhenti sementara di sesuatu tempat?
- Boleh jamak dan qasar jika kita berhenti atau
menetap di sesuatu tempat tidak lebih dari 3 hari
(termasuk tempat itu adalah destinasi yang dituju
contohnya balik kampung)
- dikira dari hari tiba
- Tidak termasuk hari berangkat pergi dan
hari bertolak pulang
NOTA
- BOLEH jamak & Qasar selama 15 hari
mengikut mazhab Imam ABU HANIFAH
- Hanya 3 hari dibolehkan mengikut Mazhab
Imam Syafie, Maliki & Hambali
10. Bolehkah menghimpun dan memendekkan solat
untuk TIGA HARI PERTAMA, jika kita akan
menginap lebih dari 3 hari di sesuatu tempat?
- Hukumnya haram jika kita SUDAH PASTI akan
menetap di sesuatu tempat lebih dari 3 hari
11. Saya akan keluar bertugas di satu tempat,
tetapi tidak tahu berapa lama akan tinggal
di sana, dan hanya akan pulang selepas
tugas tersebut selesai, berapa hari saya
boleh menghimpunkan dan memendekkan solat?
- 18 hari mengikut Imam Syafie
pada hari ke 19 dan seterusnya perlu
solat seperti biasa.
- Tidak ada had, boleh solat Jamak & Qasar
sehingga selesai tugas, walaupun beberapa
tahun jika mengikut Mazhab Hambali, Maliki
dan Abu Hanifah
12. Boleh Qhado solat Jamak dan Qasar?
- BOLEH diQhado solat yang dihimpunkan
dan yang dipendekkan, jika masih dalam
status MUSAFFIR
- TIDAK BOLEH dipendekkan jika hilang
status musaffir, hendaklan ganti seperti
biasa jika dalam status BERMASTAUTIN.
13. Selepas Solat Jamak & Qasar pada pukul 2 petang,
saya telah tiba di rumah ketika waktu zohor,
pada jam 3 petang, perlukah saya solat
Asar selepas masuk waktu Asar?
- Tidak perlu
14. Apakah perkara-perkara yang menyebabkan saya
tidak layak menghimpun dan memendekkan solat?
- Bermusaffir untuk perkara-perkara HARAM
- Status musaffir bertukar menjadi status
bermastautin
wallahualam / Allah knows best
HANTARKAN SOALAN KE
https://www.facebook.com/mohdshahrizanmohdsaad/
Sabtu, 11 Januari 2014
Bible dan Islam hormati jiran
Bila terjumpa ayat ni dalam Bible teringat pada pesan Baginda Rasulullah saw
Chapter (surah) of Mark-31 (ayat ke 31)
Jesus said:
‘Love your neighbor as yourself.’
Chapter (surah) of Mark-31 (ayat ke 31)
Jesus said:
‘Love your neighbor as yourself.’
Wang Riba, Yusuf Qaradawi
KE MANA NAK DI SALURKAN
Dr Yusuf al-Qaradawi ketika ditanya mengenai wang riba ke mana patut disalurkan, beliau menyebut antaranya: “Sebenarnya, wang tersebut keji (haram) jika nisbah kepada orang mendapatkan secara tidak halal, tetapi ia baik (halal) untuk fakir miskin dan badan-badan kebajikan…(penyelesaiannya) disalurkan ke badan-badan kebajikan iaitu fakir miskin, anak-anak yatim, orang terputus perjalanan, institusi-institusi kebajikan islam, dakwah dan kemasyarakatan..” (al-Fatawa al-Mu’asarah 2/411, Beirut: Dar Ulil Nuha).
Dosa Umat Islam Zaman Moden
"antara dosa-dosa besar umat Islam zaman moden adalah membiarkan sekular memerintah" Yusuf Al-Qaradawi
Najis Khinzir
NAJIS KHINZIR
Seseorang bimbang bekas atau pakaiannya terkena najis khinzir. Apakah yang harus dilakukannya?
Jawapan: Pertama; kita tidak patut mengandaikan perkara yang kita tidak nampak. Sekadar rasa macam terkena belum wajib untuk dicuci. Jika dia ingin mencuci kerana sangkaan itu, itu pilihan sendiri.
Kedua; pendapat yang mewajibkan membasuh kesan khinzir dengan air tanah hanya pendapat mazhab. Sedangkan majoriti ulama berpendapat memadai dibasuh dengan air sehingga hilang kesan tanpa memerlukan tanah. Apa yang penting hilang kesannya. Tiada dalil pun yang menyatakan khindir wajib dibasuh sebanyak tujuh kali dan termasuk air tanah. Apa yang ada dalil wajib basuh jilatan anjing sebanyak tujuh kali dan satunya dari air tanah. Mazhab al-Imam al-Syafii mengkiaskan babi seperti anjing dalam hal ini.
Namun pendapat yang menyatakan khinzir dibasuh seperti najis lain bukan seperti anjing, iaitu tidak memerlukan air tanah, hanya memadai sehingga hilang kesan sahaja, pendapat ini disokong oleh tokoh besar Mazhab al-Syafi’i sendiri –walaupun ini berbeza dengan mazhabnya- iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) yang banyak mensyarahkan mazhab tersebut.
Kata Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi’i (meninggal 780H): “Khinzir hukumnya seperti anjing. Dibasuh apa yang ternajis disebabkannya sebanyak tujuh kali. Inilah pendapat yang paling sah dalam Mazhab al-Syafi’i. Kata al-Nawawi: Yang lebih tepat dari segi dalil memadai membasuh kesan khinzir sebanyak sekali tanpa tanah. Inilah pendapat kebanyakan ulama dan inilah pendapat yang diterima pakai. Ini kerana asal sesuatu perkara tidak wajib melainkan adanya dalil syarak”. (Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi’i, Rahmah al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah, m.s 9, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Pendapat majoriti ulama ini di samping lebih kuat, ia juga memudahkan kita berurusan dalam hidup terutama bagi yang makan di hotel, kapalterbang, bertandang ke rumah jiran atau kenalan bukan muslim.
sources: Dr MAZA
Seseorang bimbang bekas atau pakaiannya terkena najis khinzir. Apakah yang harus dilakukannya?
Jawapan: Pertama; kita tidak patut mengandaikan perkara yang kita tidak nampak. Sekadar rasa macam terkena belum wajib untuk dicuci. Jika dia ingin mencuci kerana sangkaan itu, itu pilihan sendiri.
Kedua; pendapat yang mewajibkan membasuh kesan khinzir dengan air tanah hanya pendapat mazhab. Sedangkan majoriti ulama berpendapat memadai dibasuh dengan air sehingga hilang kesan tanpa memerlukan tanah. Apa yang penting hilang kesannya. Tiada dalil pun yang menyatakan khindir wajib dibasuh sebanyak tujuh kali dan termasuk air tanah. Apa yang ada dalil wajib basuh jilatan anjing sebanyak tujuh kali dan satunya dari air tanah. Mazhab al-Imam al-Syafii mengkiaskan babi seperti anjing dalam hal ini.
Namun pendapat yang menyatakan khinzir dibasuh seperti najis lain bukan seperti anjing, iaitu tidak memerlukan air tanah, hanya memadai sehingga hilang kesan sahaja, pendapat ini disokong oleh tokoh besar Mazhab al-Syafi’i sendiri –walaupun ini berbeza dengan mazhabnya- iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) yang banyak mensyarahkan mazhab tersebut.
Kata Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi’i (meninggal 780H): “Khinzir hukumnya seperti anjing. Dibasuh apa yang ternajis disebabkannya sebanyak tujuh kali. Inilah pendapat yang paling sah dalam Mazhab al-Syafi’i. Kata al-Nawawi: Yang lebih tepat dari segi dalil memadai membasuh kesan khinzir sebanyak sekali tanpa tanah. Inilah pendapat kebanyakan ulama dan inilah pendapat yang diterima pakai. Ini kerana asal sesuatu perkara tidak wajib melainkan adanya dalil syarak”. (Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi’i, Rahmah al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah, m.s 9, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Pendapat majoriti ulama ini di samping lebih kuat, ia juga memudahkan kita berurusan dalam hidup terutama bagi yang makan di hotel, kapalterbang, bertandang ke rumah jiran atau kenalan bukan muslim.
sources: Dr MAZA
Was-Was
Perasaan was-was yang mengganggu ibadah adalah gangguan fikiran dan syaitan. Hindarkan jiwa dari melayannya. Ini kerana melayannya bererti mengikut kehendak syaitan yang cuba menghilang fokus seseorang kepada ibadah dan cuba menjadikan seseorang itu akhirnya bosan, bimbang dan jemu dengan ibadah. Para ulama seperti Ibn Jauzi (meninggal 597H), Ibn al-Qayyim (meninggal 751H) dan ramai lagi sejak dahulu menulis dalam berbagai karya untuk membenteras penyakit yang buruk ini.
Nabi s.a.w mengajar kita agar perasaan was-was seperti ini tidak diambil kira. Dalam hadis al-Bukhari, “Seorang lelaki mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia merasa sesuatu semasa dalam solatnya, apakah dia patut berhenti?. Jawab Nabi s.a.w: “Jangan sehinggalah mendengar bunyi (kentut) atau mendapati bau (kentut)”. Maksudnya, Nabi s.a.w mengajar agar seseorang yang merasa terbatal wuduknya secara was-was atau tidak pasti tidak berhenti dari solat sehingga beliau benar-benar yakin terbatal. Solatnya tetap sah, mainan perasaan tidak diambil kira. Termasuklah dalam hal ini mereka yang terasa macam terkeluar air kencing, tetapi tidak pasti samada hanya perasaan atau benar-benar berlaku, maka solat masih dianggap sah. Melainkan dia yakin tanpa ragu bahawa angin atau air kecil benar-benar telah terkeluar.
Antara sebab utama berlakunya was-was; tidak memahami atau berpuas hati dengan praktikal Nabi s.a.w yang mudah dan senang dalam ibadah, terpengaruh dengan pandangan yang menyusahkan orang ramai dengan berbagai petua yang membebankan, dan juga terlalu melayan gangguan perasaan. Kata al-Imam Ibn al-Qaiyyim: “Tanpa syak lagi sesungguhnya syaitan adalah punca kepada was-was. Mereka yang was-was mentaati syaitan, menyahut seruannya dan mengikuti perintahnya. Mereka berpaling daripada sunnah dan jalan baginda sehinggalah seseorang mereka menganggap apabila dia berwuduk sama seperti wuduk Rasulullah s.a.w, atau mandi seperti baginda masih tidak bersih dan tidak hilang hadasnya. Jikalau tidak disebabkan dia diberikan kemaafan kerana kejahilannya, maka tindakan itu dianggap menentang Rasulullah s.a.w” (Ighathah al-Lihfan Min Masaid al-Syaitan, 134, Beirut: Dar Ibn Zaidun)
References: Dr MAZA's Facebook
Nabi s.a.w mengajar kita agar perasaan was-was seperti ini tidak diambil kira. Dalam hadis al-Bukhari, “Seorang lelaki mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia merasa sesuatu semasa dalam solatnya, apakah dia patut berhenti?. Jawab Nabi s.a.w: “Jangan sehinggalah mendengar bunyi (kentut) atau mendapati bau (kentut)”. Maksudnya, Nabi s.a.w mengajar agar seseorang yang merasa terbatal wuduknya secara was-was atau tidak pasti tidak berhenti dari solat sehingga beliau benar-benar yakin terbatal. Solatnya tetap sah, mainan perasaan tidak diambil kira. Termasuklah dalam hal ini mereka yang terasa macam terkeluar air kencing, tetapi tidak pasti samada hanya perasaan atau benar-benar berlaku, maka solat masih dianggap sah. Melainkan dia yakin tanpa ragu bahawa angin atau air kecil benar-benar telah terkeluar.
Antara sebab utama berlakunya was-was; tidak memahami atau berpuas hati dengan praktikal Nabi s.a.w yang mudah dan senang dalam ibadah, terpengaruh dengan pandangan yang menyusahkan orang ramai dengan berbagai petua yang membebankan, dan juga terlalu melayan gangguan perasaan. Kata al-Imam Ibn al-Qaiyyim: “Tanpa syak lagi sesungguhnya syaitan adalah punca kepada was-was. Mereka yang was-was mentaati syaitan, menyahut seruannya dan mengikuti perintahnya. Mereka berpaling daripada sunnah dan jalan baginda sehinggalah seseorang mereka menganggap apabila dia berwuduk sama seperti wuduk Rasulullah s.a.w, atau mandi seperti baginda masih tidak bersih dan tidak hilang hadasnya. Jikalau tidak disebabkan dia diberikan kemaafan kerana kejahilannya, maka tindakan itu dianggap menentang Rasulullah s.a.w” (Ighathah al-Lihfan Min Masaid al-Syaitan, 134, Beirut: Dar Ibn Zaidun)
References: Dr MAZA's Facebook
Langgan:
Catatan (Atom)